A MY ENGLISH BOOK SOROZATHOZ KÉSZÜLT INTERAKTÍV TANANYAGOK

A tananyag interaktívvá tétele izgalmas feladat, nem is túl bonyolult, ha az ember már használt digitális táblát, és tudja, milyen lehetőségeit lehet kiaknázni. Mivel abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a férjem informatikus – és mellesleg az interaktív tananyagaim megvalósítója –, az elsők között ismerkedtem meg az interaktív tananyagok és a tábla használatával. Amúgy az iskolánk 5 tanterme van ilyennel felszerelve, köztük az angolterem is természetesen, így évek óta használom az óráimon.

Az interaktív tananyaggal való oktatás előnye a hagyományos módszertannal szemben elsősorban a motiváció, ugyanis a mai kor gyermekeit elsősorban a képi információk kötik le. Ha belegondolunk, ez régen is így volt, a sok színes képpel illusztrált regényt szívesebben elolvasták, mint a puszta betűtengerből állót. De mivel változtak az idők, s mára a képek meg is kell, hogy elevenedjenek, a képernyő vette át ezt a szerepet: a televízió, a videó után a DVD, majd a számítógép. Ugyanakkor izgalmasabb is az iskolában digitális tollal írni a képernyő szerepét betöltő nagyméretű vászonra, mint golyóstollal vagy ceruzával a füzetbe. S ne feledkezzünk meg a hanghatásról sem, amely egyrészt segít a figyelmet ébren tartani, másrészt a nyelvórán elengedhetetlen, hogy a gyerekek ne csak lássák, hanem hallják is a megjelenő képekhez kapcsolódó szavakat, és a képregényekben, párbeszédekben a szereplők meg is szólaljanak.

Így, ha a tananyagot a tanulók egyszerre látják és hallják, sőt maguk is aktívan beavatkoznak és azonnali visszajelzést kapnak, az nagy mértékben segíti a rögzülést.

A My English Book sorozathoz készült interaktív tananyagok követik a tankönyvek felépítését, azokhoz illeszkednek. Minden egyes leckéhez tartozik valamilyen feladat és/vagy interaktív játék.

Az új szavak gyakorlására sokféle tevékenységet találunk: képekkel kell őket párosítani, mondatba illeszteni, betűkből összerakni, lefordítani, hallás után felismerni…

Az interaktív játékokból néhány példa: a gyerekek utasításokat adhatnak egy robotnak, amelyeket az végrehajt; horgászhatnak, azaz a számozott avagy bizonyos betűvel megjelölt halakat kell kifogniuk a tóból; elrejthetnek egy cicát a házban, amelyet aztán meg is kell találni; felöltöztethetnek egy űrlényt különféle ruhákba; egy „űrverseny” keretében vetélkedhetnek egymással. A mókás Robbie és Barnie képregény-történetek darabjait hallás után rakhatják sorba; a digitális tábla rajzeszközeinek felhasználásával rajzolhatnak űrlényeket, szörnyeket, bűnözőket; virtuális focimeccsen mérhetik össze a sportokról, sportolókról való ismereteiket... A számok gyakorlását is többféle játék segíti, pl. hallás után be kell ütni a telefonszámokat egy virtuális mobiltelefonba, vagy a lottóhúzás nyertes számait kell bejelölni a szelvényen.

Az 5.-es könyvtől kezdve a rendszeresen előforduló, ún. dictopuzzle feladatok, azaz a tollbamondás rejtvénnyel párosítva is könnyebben használható így, hiszen lehetőség van a többszöri visszajátszásra, leállításra, és végül az ellenőrzésre. A 7.-es anyagban jelennek meg először a kiejtési gyakorlatok, akárcsak a könyvben, Speaker’s Corner címmel.

Mindezek mellett játszhatnak memóriajátékot, akasztófásat, s az egyes anyagrészek összefoglalásakor társasjátékokkal, vetélkedőkkel tehetik próbára tudásukat. Elénekelhetik a könyvekben szereplő dalokat is, amelyek karaoke-szerűen lettek feldolgozva.

A látványos, szórakoztató feladatok, játékok többsége tehát „meg is szólal”, így a beszédértés és a kiejtés fejlesztésére is alkalmas. Használhatjuk őket az angolórákon (digitális táblán), a tananyag feldolgozásához és kiegészítéséhez vagy otthoni gyakorláshoz.

Ha érdeklik a sorozathoz készült interaktív tananyagok, írjon nekem: liv@myenglish.hu